GI

A glikémiás index (GI) egy számérték, mely a táplálékok besorolását jelenti egy 0-100 – ig terjedő skálán, a vércukor szintre gyakorolt hatásuk alapján.

Megmutatja, hogy az adott élelmiszerben lévő szénhidrát milyen gyorsan szívódik fel a szervezetben, de arról nem ad felvilágosítást, hogy mennyi CH van az adott élelmiszerben!

Az alacsony indexű ételek lassan szívódnak fel, ezáltal hosszabb ideig adnak teltségérzetet. Ezzel szemben a magas GI értékű élelmiszerek gyors vércukorszint emelkedést váltanak ki, melyet gyors esés követ. Ez éhségérzet formájában nyilvánul meg.

Az alacsony glikémiás indexű ételek fogyasztása hozzájárul az ideális testsúly kialakításához, növekszik az energiaszint, javul az általános kedélyállapot, csökken a cukorbetegsség kialakulásának kockázata.

Igyekezzünk az étrendünket minél nagyobb részben az alacsony glikémiás indexű (0-55) élelmiszerekből összeállítani. Közepes glikémiás indexű (56-69) élelmiszerek fogyasztás módjával ajánlott. A magas glikémiás indexű (70-100) csoportba tartozókat lehetőleg kerülni kell.

Általános GI táblázat:

Magas GI értékű élelmiszerek:

  • Szőlőcukor, kristálycukor és egyéb cukor
  • Fehérlisztből készült pékáruk és tészták
  • Gabonafélék többsége (gabonapehely, kukoricapehely, müzli, puffasztott gabonatermékek)
  • Burgonya (jól átfőve/sülve, püré)
  • Egyes zöldségek – pl.: sütőtök, pasztinák, karórépa
  • Egyes gyümölcsök – pl.: aszalt datolya, görögdinnye

Közepes GI értékű élelmiszerek

  • Méz
  • Fehér rizs közepesen átfőve, burgonya közepesen átfőve
  • Befőttek, lekvárok
  • Egyes gyümölcsök – pl.: ananász, sárgadinnye, aszaltak többsége
  • Egyes zöldségek – pl.: fehérrépa, cékla

Alacsony GI értékű élelmiszerek

  • Étcsokoládé – 70%-nál magasabb kakaótartalommal
  • Árpa, hajdina, barna rizs
  • Hüvelyesek – bab, lencse, csicseriborsó
  • Tejtermékek
  • Diófélék és olajos magvak
  • Gyümölcsök többsége
  • Zöldségek többsége

Rendkívül alacsony GI értékű élelmiszerek

  • Húsok, vadhúsok és sonkafélék
  • Halak
  • Gombák
  • Tojás
  • Vajak, zsírok és olajok